Laboratoria Przyszłości


Udokumentowanie wykorzystania powierzonego sprzętu:


Laboratoria Przyszłości

O programie

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

W ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” Szkoła Podstawowa w Rytrze otrzymała od państwa wsparcie finansowe w wysokości 94 500,00 zł na zakup wyposażenia niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży. Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Za otrzymane środki nasza szkoła zakupiła następujące pomoce:

Drukarka 3D Sygnis Edu Lab

Moje Bambino Sygnis Edu Lab 3D – akcesoria do drukarki 3D

Laptop Acer TravelMate

Pakiet filamentów Moje Bambino Sygnis Edu Lab 3D

Mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami – UNO Starter Kit

Kamera przenośna cyfrowa Sony 4K FDR-AX53

Statyw do aparatu i kamery

Mikroport Saramonic Blink 500 B1

Mikrofon kierunkowy Saramonic Vmic-Mini

Gimbal ręczny FeiyuTech Vlog Pocket 2

Aparat fotograficzny Canon PowerShot G7 X Mark II

Gablota zamykana – stojąca

Szafka zamykana wysoka dwudrzwiowa

Krzesło T z regulacją wysokości

Stół zajęciowy T 70 x 50

Stacja lutownicza HOT AIR z grotem 2w1 898D

Młotek ślusarski

Laminator biurowy – uniLAM A3 Basic

LEGO® Education SPIKE™ Prime – zestaw podstawowy

LEGO® Education SPIKE™ Prime – zestaw rozszerzający

LEGO® Education BricQ Motion Prime Set

LEGO® Education BricQ Motion Essential Set

Mikroskop Delta 100

Skaner 3D Creality

Teleskop Levenhuk LabZZ T2

Zestaw z mikrofonem dynamicznym Vonyx

Oprogramowanie Corel Pinnacle Studio 25 Standard PL/ML Box

Tło fotograficzne zielone – Green Screen

Zestaw plansz dydaktycznych

Zestaw oświetleniowy: Lampa SOFTBOX ze statywem i żarówką

Szafy stojące

Zakupiony nowoczesny sprzęt z programu „Laboratoria Przyszłości” uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych a także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań czy innych form rozwijania umiejętności.

Więcej informacji o programie znajdziesz na www.gov.pl/laboratoria

Udokumentowanie wykorzystania powierzonego sprzętu:

wrzesień 2022

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci @LaboratoriaPrzyszlosci

Wojciech Citak:

We wrześniu 2022 roku przeprowadzono 26 godzin lekcyjnych zajęć rozwijających kreatywność z uczniami klas 1, 2 i 3.

Uczniowie korzystali z zestawów konstrukcyjnych Lego zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

Konstruowali modele z cyklu „Z nauką po zwycięstwo”: rzut do kosza, trening hokeja, wyścig grawitacyjny, rzut wolny, stok narciarski i maszyny podające piłkę. Uczniowie z zapałem uczestniczyli w zajęciach.


październik 2022

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci @LaboratoriaPrzyszlosci

Janina Konstanty:

Lekcja mikroskopowania.

Dnia 20.10.2022 r. odbyły się zajęcia poświęcone obserwacjom mikroskopowym Koła Młodego Przyrodnika z wykorzystaniem mikroskopów zakupionych w ramach projektu: „Laboratoria Przyszłości”.

Uczniowie mieli okazję samodzielnie przeprowadzić  obserwacje mikroskopowe gotowych preparatów. Uczestnicy zajęć mogli również samodzielnie wykonać preparaty z łuski cebuli i bulwy ziemniaka i oglądać komórki pod mikroskopem pod różnym powiększeniem. Zajęcia sprawiły uczniom wiele radości.

Wojciech Citak:
Październikowe zajęcia rozwijające kreatywność w klasach 1, 2 i 3.

Uczniowie korzystali z zestawów konstrukcyjnych Lego zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

Wojciech Citak:
Październikowe zajęcia z drukarką 3D w klasach szóstych.

listopad 2022

Listopad 2022 – technika, matematyka

W listopadzie w ramach lekcji techniki i matematyki zostały zaprezentowane możliwości wykorzystania drukarki 3d otrzymanej w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Uczniowie w interesujący sposób mogli zapoznać się z poszczególnymi etapami pracy od projektowania aż po drukowanie oraz wykorzystać wydrukowane elementy do wykonania prac praktycznych.

Wojciech Citak:
Listopadowe zajęcia rozwijające kreatywność w klasach 1, 2 i 3. Uczniowie korzystali z zestawów konstrukcyjnych Lego zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

grudzień 2022

Zajęcia świetlicowe – grudzień 2022

W grudniu w ramach zajęć świetlicowych zostały zorganizowane zajęcia pokazowe, podczas których najmłodsi uczniowie mogli zapoznać się z zastosowaniem druku 3D w różnych dziedzinach życia oraz wydrukować zaprojektowany przedmiot. [ZP]

Wojciech Citak:
Grudniowe zajęcia rozwijające kreatywność w klasach 1, 2 i 3. Uczniowie korzystali z zestawów konstrukcyjnych Lego zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

styczeń 2023

Technika i zajęcia świetlicowe

W styczniu w ramach lekcji techniki i zajęć świetlicowych zaprezentowano projekt „Ryterski zamek”. Podczas zajęć wydrukowano w technologii 3D miniaturkę średniowiecznego ryterskiego zamku według pomysłu Zuzanny Wojtarowicz z klasy 5b. [ZP]

Dzień babci i dziadka w klasach 1a i 1b

Dzień babci i dziadka obiektywem aparatu SONY

luty 2023

Figury przestrzenne – matematyka w klasach ósmych

W lutym uczniowie klasy 8b i 8c  na lekcjach matematyki realizowali tematy z figur przestrzennych. Uczniowie rysowali figury przestrzenne, kleili modele a także mieli okazję zapoznać się z drukiem 3D. Po instruktażu nauczyciela co do możliwości i sposobu projektowania w  trójwymiarze,  po zapoznaniu z aplikacją  i programem dedykowanym do szkolnej drukarki 3D uczniowie samodzielnie wykonali projekty graniastosłupów i ostrosłupów.  Przygotowane modele brył zostały wydrukowane na lekcjach matematyki. [IB]

Klasowy dzień przyjaźni

Podczas zajęć w klasie 2b wykorzystano aparat fotograficzny i laminarkę z projektu „Laboratoria przyszłości”

marzec2023

Uczniowie klasy 8b I 8c na lekcjach matematyki doskonalą swoje wiadomości i umiejętności z zakresu figur przestrzennych.  W ostatnim czasie skupieni byli wokół ostrosłupów drukowali za pomocą drukarki 3D, kleili modele z papieru, a w ostatnim czasie obliczali pole powierzchni i objętości.  Do pracy na lekcji nauczyciel przygotował kartę pracy w formie kodów QR. Uczniowie rozszyfrowywali je za pomocą telefonów komórkowych. Po sczytaniu kodu otrzymali treść zadania tekstowego, którego rozwiązanie odblokowywało kolejny kod QR dając szyfr do hasła. Karty pracy zostały zalaminowane za pomocą laminarki zakupionej w ramach projektu Laboratoria przyszłości, dzięki czemu posłużą jeszcze wiele razy. Wszystkie zdjęcia z zajęć wykonano przy użyciu aparatu fotograficznego zakupionego również w ramach projektu Laboratoria przyszłości. 

Nagranie dla Radia Kraków

Rytrzoki śpiewają piosenkę z książki Marii Kownackiej „Szkoła nad obłokami”. Nagranie wykonano przy pomocy mikrofonu z laboratoriów przyszłości. [PK]

Matematyka wokół nas

Wszyscy wiemy, a czwartoklasiści w szczególności,  że świat, który nas otacza składa się z figur geometrycznych. Uczniowie klasy IVa samodzielnie zaprojektowali, w poleconym przez nauczyciela programie, własne kształty. Przygotowane projekty zostały wydrukowane na matematyce drukarką 3D zakupioną w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. [IB]

kwiecień2023
maj 2023

czerwiec2023